fredag 21. januar 2011

Dagens lærdom

Jeg er altså i Sarajevo. Litt plutselig, i grunn. Nå er andre dagen av fire snart over, og jeg er rimelig spekka med ny informasjon. For å lese litt om gårdagen, så kan du lese om den i Signhilds blogg, men her kommer litt fra dagen.

Vi lærer altså om Bosnia-Hercegovina(BiH) og valg, da spesielt i en ungdomskontekst. Og det er bare å konstatere, vi har et forholdsvis mye mer lettforståelig valgsystem i Norge enn i BiH! For det første kan du tilhøre ulike valgdistrikt og derved stemmelokaler for de ulike typene valg. Og stemmeblanketten var rimelig diger – den kalles da også «bed sheet». Alle partilister, uavhengige kandidater og samarbeidslister mellom uavhengige kandidater står på ETT ark. Det blir digert, når en tenker på at det ved siste nasjonale valg var 47 partier, 13 uavhengige kandidater og 11 andre lister som stilte. Og når du skal stemme kan du stemme bare på ett parti, uten å gi noen tillegg, du kan stemme på på et parti men bare noen av kandidatene, eller sist: stemme på kandidater fra ett parti uten å gi partiet en stemme! Greit?

Det skal være 30% kvinner på listene. Men det er før valget – så det blir ikke 30% kvinner som blir valgt. For meg som driver med et prosjekt i Norge (i kommunene Sel, Dovre og Lom!) hvor vi har 50-50 (altså en kjønnsmessig balanse) som målsetning, så er det jo et demokratisk dilemma dette her. Veldig bra at velgerne stemmer og bestemmer, men utrolig teit at de ofte gjør kvinneandelen mindre enn ved bare å følge partilistene...

Dagens nyord for Signhild og meg var GOTV (uttales som engelsk go TV) som betyr Get Out To Vote! I forbindelse med valget i 2010 var det en del GOTV-aktiviteter, og noen av disse har vi fått presentert i dag. Musikk, «truthmeter» hvor velgerne kunne gå inn og se hvor mye av et regjeringspartis forrige partiprogram er innfridd, og valgomat var eksempler på slike (det sistnevntes tekniske spesifikasjoner ble forresten litt mer interessant av at han som hadde foredraget var nokså kjekk!).

Skal vi se... Undersøkelser her viser at velgerne går ut fra at partiene og politikerne ikke kommer til å holde løftene sine. At en da likevel har en valgdeltakelse på over 50% er i grunn imponerende! Når en legger til at folk mistenker mye korrupsjon (selv om få har opplevd det selv, konkret) så sier det en del om tilliten mellom befolkning og politikere. Og korrupsjonen er nok til stede, Transparency International hadde et framlegg hvor de pekte på en del områder hvor det var snusk...

Tro meg, det her er så utrolig interessant!! Det er supermasse til jeg kunne skrevet, og det er så mange bra folk som virkelig jobber for å få til et fungerende demokrati her i BiH! For å lese litt mer, ikke bare om BiH, men om viktige tema så foreslår jeg å ta turen innom hos Transparency International og å google Open Budget Index. (Så grei som jeg er har jeg allerede gjort det, så bare klikk på linken for å få google-treffene!)

Til slutt må jeg bare skryte av ambassadøren vår i BiH, Jan Braathu – en utrolig engasjert og inspirerende kar! Utrolig bra av han å være hos oss så lenge som han ble, på tross av at vi var langt på etterskudd i forhold til programmet, og gav gode og engasjerte svar på våre spørsmål.

Jeg tror jeg skal avslutte nå i håp om at dere fremdeles henger med i morgen (på enten min eller Signhilds blogg) – det skal i alle fall jeg gjøre! Jeg gleder meg MASSE!!!

(Og hvis dere savner bilder så kan jeg bare informere om at overføringskabelen ligger hjemme, den glemte jeg jo helt...)

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Takk for kommentarer - det gjør bloggingen hakket morsommere! :)