onsdag 1. april 2009

Tanzania - fiskelandsbyen

Da er jeg tilbake etter to uker borte fra hjemme - først åtte dager i Tanzania, før det var rett på Senterpartiets landsmøte i Ålesund. Gøy begge deler :)

I Tanzania har jeg vært i Magu, en landsby nær Tanzanias nest største by, Mwanza. Mwanza blir kalt Rock City, og det er ikke av samme grunn som Namsos - det er på grunn av steiner, rett og slett. Jeg er ekstremt dårlig til å ta bilder, og glemmer det hele tiden... Men her er først noen bilder fra en dag med besøk til en fiskerlandsby ved Lake Victoria:

Det er ikke så vanskelig å imponere ei ekte innlandsjente med stor fisk! At jeg syns fisk lukter litt ekkelt og er gruuusomt å ta på, det sier jeg ingenting om når det gjør at jeg får se slike digre fisker!
Baksiden av medaljen:
Slike fiskelandsbyer byr på penger uten behov for utdannelse, noe som fører til at ekstremt få unge menn fra områdene tar noen utdannelse. Det er høy alkoholisme i området siden det er "mye" penger blant folk/fiskerne, og det tristeste av alt: Det er stadig mer HIV/AIDS i områdene, på grunn av pengene og alkoholen... Utrolig trist at de ressursene en tross alt får tilgang på ikke blir nyttet annerledes...
At folk tør ut i disse båtene det kan ikke jeg for mitt bare liv forstå! Men det er vel noe med vanen og behovet...
Det blir satt ut garn om ettermiddagen og trekt opp igjen på morgenen/først på dagen dagen etter. Jeg så stort sett 4-6 stk i en slik båt når den var ute - men avslo høflig å bli med ut en tur...
Selv om dette er et område med penger i kretsløp så blir de ikke brukt på digitalkamera - det var derfor stor stas å få se bilde av seg selv. Det var forøvrig stor mistro til oss Mzungus (Hvite mennesker) som kom og tok bilder, vår venn Joel som var med oss måtte forklare at vi ikke var misjonærer, vi ville ikke ha barna, men vi var rett og slett på besøk og ville se hvordan folk levde, for å lære. Da var det meste greit, men stille opp på bilde, det fikk barna ta seg av...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for kommentarer - det gjør bloggingen hakket morsommere! :)