tirsdag 23. mars 2010

Hadelandsvotter



Endelig er jeg ferdig! :) Og jeg er så fornøyd! Det her har vært et langvarig prosjekt for meg, jeg begynte 15. februar, og nå i dag ble jeg altså ferdig! :)

Vottene er bursdagsgave om snart en måned, til en kamerat som "har alt" og som jeg tror kan like tradisjonsplaggene som disse her er. Jeg har træla en del med de vottene her, tomlene spesielt. På min lokale garnbutikk så hadde den ene damen strikket disse vottene, heldigvis for meg, så der fikk jeg hjelp til å knekke tommelkoden. Greia med tomlene var at en skulle ha ulikt frampå og bakpå, der det var "fiskebeinsmønster" på framsida, og vanlige striper på baksida.

Vottene er supervarme. De er strikket i Toppull fra Sandnes, på pinne 3,5. Og bambuspinnene mine har virkelig gått varme, de er blitt kjempekrokete og rare! :p Mønsteret kan en få kjøpt på museet på Hadeland Glassverk, eller hos Hadeland Husflidslag. Jeg gjorde det siste, og fikk det tilsendt i posten. Vottene er doble, mansjetten er strikket og brettet så den blir dobbel, mens resten av votten er strikket i "firere" hvor den ene masken er vrang, og blir skjult i votten inntil en bruker de.



Det her var også slutten på mitt restegarnløfte, og nå har jeg lov til å bruke annet garn igjen. Og det blir jo digg! :) Alt i alt: Jeg er storfornøyd, og håper mottaker blir glad! :)

7 kommentarer:

  1. Det var et spesielt og spennende mønster. Flott å ha kompetente folk på garnbutikken som kan hjelpe, tomlene ser helt perfekte ut de. Kjempefin gave!

    SvarSlett
  2. ÅÅ det var knall tøffe votter !!!

    SvarSlett
  3. De vottene er flotte! Har mønsteret liggende men har ikke fått strikket dem ennå. Mamma strikket barneutgaven til gutta, og de sitter kjempegodt på hendene.

    SvarSlett
  4. Utrolig fine votter! Gøy å se noe som er litt annerledes:-)

    SvarSlett
  5. Så stilige votter! De så virkelig varme ut! God påske :D

    SvarSlett

Takk for kommentarer - det gjør bloggingen hakket morsommere! :)